De huidige prospects zoeken naar relevantie en kopen van bedrijven die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen. Roel Haanappel van Unit4 inspireert in zijn blog om breed gedragen social selling in te zetten als basis voor een optimaal commercieel resultaat. Benieuwd hoe jij social selling succesvol kan inzetten? Pas dan onderstaand stappenplan toe of download direct de infographic!

1. Optimaliseer jouw profiel
In de eerste stap op weg naar het succesvol inzetten van social selling is het belangrijk om je profiel te optimaliseren. Uiteindelijk is een profiel de persoonlijke lead hub, waarop je gevonden wilt worden op jouw expertises en toegevoegde waarde. Het verbeteren van het profiel kan op de volgende punten:

  • Foto – Kies een professionele foto die vertrouwen uitstraalt en uitnodigt tot contact. Kijk in de camera en lachen is zeker niet verboden.
  • Headline – Kies voor een compelling headline die direct jouw toegevoegde waarde laat zien en ook voor wie dit relevant is.
  • Samenvatting – Schrijf de samenvatting op basis van jouw motivatie en bewijs jouw ervaring vanuit het perspectief van de doelgroep.
    Kies voor bullet points met keywords en sluit altijd af met een call to action. Dit kan een telefoonnummer of email zijn. Momenteel is het nog mogelijk om ‘rich media’ toe te voegen zoals een link naar bijvoorbeeld jouw blog. Het schijnt dat deze optie gaat verdwijnen.
  • Ervaring – Voeg aan jouw ervaring de belangrijkste uitdagingen op die jij hebt opgelost. Benoem hierbij ook de producten die onderdeel zijn van de oplossing.
  • Referenties & groepen – Schroom verder niet om referenties te vragen van tevreden klanten & collega’s en meldt jezelf aan voor relevante Linkedin groepen.

2. Groei jouw netwerk
Jouw netwerk is de sleutel tot succes, hoe beter de connecties, hoe makkelijker de juiste mensen worden bereikt. Wees echter selectief en focus! Manieren om jouw netwerk te laten groeien zijn bijvoorbeeld het digitaliseren van business cards en het toevoegen van mensen waar onlangs contact mee is geweest. Nodig ze uit in jouw netwerk en start het gesprek als het relevant is. Ook referrals van collega’s, profielbezoekers en mensen met gemeenschappelijke interesses zijn interessant om toe te voegen tot jouw netwerk.

3. Ken jouw doelgroep
Jouw doelgroep zit online, hoe meer jij over de doelgroep weet, hoe relevanter jij kan zijn. Een interessante tool in deze stap is Linkedin Sales Navigator. Maak vanuit deze tool gebruik van Lead Builder om een gedetailleerd onderzoek te doen naar jouw doelgroep. Zie alle stakeholders, wie jouw connecties zijn, de connecties van jouw collega’s, welke groepen de prospects zitten, ervaring, educatie, etc. Voeg vervolgens de interessante prospects toe aan Leads en zie al hun updates, nieuws en discussies. Ook is het aan te raden om ook actief te worden in dezelfde Linkedin groepen. Observeer en leer van de discussies binnen de groepen en handel daarop. Als laatste tip volg ook de updates en nieuws van de concurrentie om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen.

In de eerste 3 stappen is er ingegaan op het creëren van een goed profiel, het groeien van jouw netwerk en het online vinden van de doelgroep. Benieuwd naar de laatste 2 stappen, slim netwerken & blijf zichtbaar? Download onze gratis infographic via onderstaande button.