agile inside salesIn de IT wereld zijn agile, stand-ups en sprints al volledig ingeburgerd. Ook de sales wereld past dit steeds meer toe om het inside sales team flexibeler, data gedreven en effectiever te maken. Door de komst van de millennials moeten de huidige technieken op de schop. Momenteel werken ze vooral nog als inside sales reps of accountmanagers, maar over een jaar of 8 zit de helft in een beslissersrol. En als je 15 jaar vooruit kijkt zijn alle beslissers millennials. Kenmerkend voor de millennials is dat ze zijn opgegroeid met een constante toegang tot informatie. Ze zijn zelfstandig, leren snel en werken goed samen. Verder zijn ze gericht op technologie en raken ze snel verveeld met het uitvoeren van steeds dezelfde taken. Door gebruik te maken van de agile inside sales techniek kan jouw inside sales afdeling unieke, consultatieve en waardevolle contactmomenten blijven creëren met deze beslissers van morgen. De 5 elementen van agile inside sales maken jouw verkoop binnendienst meer wendbaar en kunnen de inside sales reps blijven inspelen op de wensen van de prospect.

Stand-ups
Eigenlijk is het principe van een stand-up binnen agile inside sales heel simpel. Aan het begin van de werkdag start je met een korte meeting (max. 15 minuten). Elk onderdeel van het inside sales team deelt hier wat ze gisteren hebben gedaan, wat ze vandaag gaan doen en waar ze eventueel hulp bij nodig hebben. Door dit consequent te doen gaat de alignment omhoog en is het makkelijker om elkaar aan te spreken op verantwoordelijkheden.

Korte termijn doelen
Het nieuwe jaar start traditioneel met de sales kick-off. De jaardoelstellingen worden gepresenteerd en iedereen weet wat er verwacht wordt. Halverwege het eerste kwartaal vervagen de doelen of lopen reps al dermate ver achter dat ze het mentaal opgeven. Door het toepassen van het sprint concept van agile inside sales stel je haalbare (korte) termijn doelen op. In plaats van te kijken naar het einddoel, ontstaan er een aantal subdoelen. Door de haalbare subdoelen blijft iedereen aan boord en wordt gestimuleerd om te blijven presteren.

Flexibiliteit
Agile betekent per definitie snel handelen en reageren op nieuwe situaties. Met het toepassen van agile inside sales kijk je scherp naar markt veranderingen, nieuwe regelgeving, product lanceringen en veranderingen in leiderschap. Door kort op de bal te zitten en te signaleren wat er gebeurt in de target markt kan er snel worden bijgestuurd in het lopende sales proces.

Verantwoording
Een goed CRM systeem is de basis voor een succesvol sales traject. Het zorgt voor een heldere informatie overdracht tussen bijvoorbeeld inside sales en de accountmanager. Daarnaast wordt er kennis opgebouwd die niet afhankelijk is van een persoon die mogelijk naar een andere functie gaat. Een goed CRM systeem is dus essentieel. Eigenlijk is het logisch, want hoe kan je anders de voortgang monitoren? De regel zou moeten zijn: Als er niks in het CRM staat is er niks gebeurd.

Data
Data is een steeds belangrijkere raadgever in onze manier van werken en verkopen. Op welk tijdstip zijn prospects het beste bereikbaar en hoeveel touchpoints zijn er nodig tot een afspraak. Door de eindeloze mogelijkheden is het soms moeilijk om door de bomen het bos te zien. Het gebeurt regelmatig dat er pas na een kwartaal iets wordt gesignaleerd. Door te werken in sprints stuur je op korte termijn doelen en is het makkelijker om bij te sturen als dat nodig is.

Agile inside sales is de volgende stap voor inside sales teams. Het haalt het beste uit data en het team  en zorgt dat goede resultaten gehaald blijven worden. Benieuwd naar de voorwaarden voor een succesvolle verkoop binnendienst? Download ons gratis ebook.