eigen leadgeneratieVeel organisaties hebben moeite om het leadgeneratie proces op orde te krijgen en voldoende leads te genereren voor   het (inside) sales team. In de ideale situatie creëert marketing inbound leads via content op de website. De content trekt kopers aan die onderzoek doen naar een uitdaging of probleem en converteren vervolgens naar leads, zodat sales deals kan scoren. Maar wat gebeurt er als er geen marketing afdeling is of als het marketing team geen inbound leads verzorgt? Hoe zorg je als sales voor je eigen leadgeneratie om toch je sales target te behalen? Op de volgende 6 manieren creëer jij je eigen leadgeneratie stroom!

Maak gebruik van sociale media om te prospecten
Tegenwoordig gebruikt 75% van de B2B kopers en zelfs 84% van het C-Level sociale media voor aankoopbeslissingen. Elke (inside) sales maakt natuurlijk gebruik van minimaal Linkedin, maar dit doen ze niet direct voor eigen leadgeneratie en het vullen van de sales pijplijn. Sociale media zijn echter uitermate geschikt voor het vinden van prospects en het maken van een impact. Belangrijk blijft om wel waarde toe te blijven voegen en ga niet gelijk verkopen. Probeer in eerste instantie op een relevante manier zoveel mogelijk connecties te maken met personen in de doelgroep. Bouw vertrouwen op, zoek naar de toegevoegde waarde en maak vervolgens contact.

Maak gebruik van referrals
Iedereen is het erover eens dat referrals effectief zijn, sterker nog onderzoek laat zien dat referrals 4x beter converteren dan andere leads. Toch blijkt het een uitdaging om dit consistent toe te passen in de sales strategie, want zeg nou zelf wanneer heb jij dit voor het laatst gevraagd aan een klant? Controleer eerst of ze nog tevreden zijn, help ze als het niet zo is, en vraag vervolgens of ze iemand anders kennen die deze oplossing ook goed zou kunnen gebruiken. Vraag door op naam, telefoonnummer, email en waarom ze denken dat jouw oplossing daar ook goed past. Vraag eventueel om een korte introductie.

Vraag je persoonlijke netwerk
De gemiddelde persoon houdt zakelijk en privé graag gescheiden. Niemand kan echter ontkennen dat er in het persoonlijke leven vaak interessante zakelijke contacten voorbij komen. Je hoeft dit niet altijd gecompliceerd te maken en praat gewoon eens over je organisatie met een aantal persoonlijke relaties. Laat ze weten wat jouw doelgroep is en stuur ze eventueel een email die ze door kunnen sturen naar interessante contacten.

Ga naar een netwerk evenement
Ondanks de digitalisering van het sales landschap zijn netwerk evenementen nog steeds uitermate geschikt voor je eigen leadgeneratie. Het bezoeken van deze evenement moet een vorm van routine zijn, omdat ze bijdragen aan de groei van jouw netwerk. Ga op zoek naar commerciële kansen, maar wees behulpzaam, neem niet alles te serieus en vergeet niet te connecten op Linkedin!

Blaas nieuw leven in gesloten en verloren kansen
Timing is alles in sales. Dat een prospect voor een andere oplossing of concurrent heeft gekozen betekent niet dat ze in de toekomst niet van je gaan kopen. Zorg dat je contact blijft houden over de prioriteiten, de doelen en hun uitdagingen. Zorg dat je met de juiste marketing ook zichtbaar blijft bij deze groep prospects door ze regelmatig te mailen of relevante informatie toe te sturen. Misschien was het vorige moment niet het juiste, misschien de komende vijf ook niet, maar het moment dat er beweging is ben jij erbij en denken zij aan jou.

Schrijf blogs
Het delen van jouw expertise wordt steeds belangrijker in het sales traject. Door een blog te schrijven over je eigen expertise bouw je aan vertrouwen en help je prospects met problemen en uitdagingen. Deel jouw blogs op de Linkedin bedrijfspagina, persoonlijke accounts en de website. Heb je hulp nodig? Vraag marketing om mee te denken en jou te begeleiden. Vergeet zeker niet de likes en reacties op te volgen!

Komen er geen leads binnen of ben je niet tevreden over de kwaliteit? Laat je niet langer uit het veld slaan en creëer vanaf nu je eigen leads! Benieuwd hoe jij naast je eigen leads nog meer kan halen uit inside sales? In ons handboek voor succesvolle inside sales behandelen we de belangrijkste succesfactoren om uw inside sales team beter te kunnen sturen richting groei. Download het gratis via onderstaande button!