34% van de medewerkers kent geen onboarding programma. Recent onderzoek laat zien hoe weinig aandacht er is voor startende medewerkers en hun integratieproces, terwijl erkend wordt dat onboarding ongelooflijk belangrijk is. Niet alleen de eerste maand, maar ook de maanden daarna. Daarnaast laat de studie zien dat de onboarding procedures niet altijd aansluiten bij ervaringen van de medewerker. Een herkenbare situatie voor Ronald Bottema – eigenaar Salesmarketeer – die met de Salesmarketeer Academy startende young professionals begeleidt in de complexe wereld van IT en Sales. Hiermee ondersteunt Salesmarketeer organisaties in het effectief onboarden van nieuwe medewerkers.

Het belang van een goed onboarding programma wordt door iedereen erkend. Hoe komt het dat veel organisaties dit niet goed hebben ingericht?
Vaak is het voor middelgrote bedrijven lastig om een evenwichtig programma op te zetten voor starters in commerciële functies. Er is niet voldoende interne tijd beschikbaar van de begeleiders, die vaak een reguliere functie hebben als Sales of Marketing manager. Daarnaast zijn de onboarding programma’s gewoon inwerkprogramma’s gebaseerd op kennisoverdracht en niet op opbouw van vaardigheden. De vorm van het inwerkprogramma is vaak te praktisch. Begeleiders hebben beperkte didactische vaardigheden om te kunnen trainen of coachen. Soms is het ook niet mogelijk om het in groepsverband te doen, maar individueel, terwijl we merken dat starters buddy’s van dezelfde leeftijd en vakgebied op prijs stellen. Het is gericht op hulp en niet op zelfsturing en ontwikkeling.  

Er  is  een behoorlijke krapte op de arbeidsmarkt. Het vinden van nieuw personeel is lastig, zeker in de groep young professionals. Vergroot dit het belang van een effectief onboarding programma?
Het onboarding programma is je visitekaartje. Dat moet staan. Je wilt niet dat ze snel vertrekken. Verlooprisico’s kun je beperken door het oboarding programma te embedden in een bredere context van personal development, de ultieme motivator van young professionals. Door het vormgeven van personal development middels indicatoren voor de voortgang in leervermogen en prestaties. Neem b.v. de z.g. inside sales Talent Pools: deze zijn gericht op het in- uit- en doorstromen van potentiële accountmanagers. Op middellange termijn is het van belang het persoonlijke groeipotentieel te verkennen, te ontwikkelen en de young professionals te laten doorstromen in andere functies voor de toekomst van je bedrijf.        

De expertise van Salesmarketeer ligt binnen de IT sector op het snijvlak van marketing en sales. Wat maakt het effectief onboarden van starters in dit werkveld zo belangrijk?
Sinds januari 2019 hebben we onze Salesmarketeer bootcamp opengesteld voor externen. De bootcamp heeft een logische balans met de werkvelden: Bedrijfskunde, Sales, Marketing, solution calling, digital selling en zelfsturing. Allereerst leggen we een theoretische bodem. In de tweede week worden de proposities verwerkt in een campagne die ze zelf uitvoeren. Door dit te oefenen, start het leren in de praktijk. Het toepassen van theorie in de praktijk vormt een basis om vaardigheden te verbeteren. En met de opgedane ervaringen ontwikkel je kennis voor de komende werkperiode. Om de toepassing op middellange termijn te borgen, wordt ook een coachingsprogramma aangeboden, waarbij vaste trainings- en kennisuitwisseling hieraan bijdragen. Juist een inside sales moet namelijk goed kunnen alignen: operationeel met de accountmanagers over de business cases, tactisch met de marketing manager over de campagne planning en strategisch met de directie over het business sentiment.      

Je hebt ruime ervaring in het opleiden, coachen en begeleiden van young professionals. Wat zijn volgens jou de ingrediënten voor een effectieve onboarding van young professionals?
Bied relevante kennis waar ze wat aan hebben, bied ruimte om fouten te maken, investeer tijd voor klankbordfunctie, wees transparant en kordaat. Vier vooruitgang en succes, high five!      

Ook meepraten over het onboarden van young professionals? Of benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie. Neem contact op met ons of download onze trainingsfolder.