Het sales vak ontwikkelt zich in een razendsnel tempo en vereist veel skills. Als salesmanager ben jij er (mede)verantwoordelijk voor dat jouw mensen beter en sterker worden. Maar waar leg je de focus in een wereld die continu verandert? Hoe zorg je ervoor dat jouw mensen alle benodigde vaardigheden onder de knie krijgen? Dat ze tot goede conversies komen en niet verzanden in een digitale strategie? Dat er een gezonde mix is tussen digitale en verbale interactie? In ons nieuwe e-book beschrijven we zeven competenties die in deze nieuwe wereld bepalend zijn om van jouw inside sales team een winnend team te maken. Ontdek waar rendement te behalen valt en hoe je dit kunt realiseren. In dit artikel verklappen we er alvast eentje.

Aandacht voor leer- en ontwikkelvermogen
Anno 2020 moeten inside sales medewerkers meer kunnen dan enkel een lijstje nabellen en afspraken scoren. Ze moeten omnichannel vaardig zijn, kunnen alignen met sales & marketing, weten hoe de buyer journey in elkaar zit en hierop acteren. Daarnaast gebruiken ze gemiddeld zeven verschillende tools om meer inzicht te krijgen in de potentiële klant. Dit doet een behoorlijk beroep op het leervermogen. Dit leervermogen wordt bepaald door de mate waarin je kennis en vaardigheden kunt opnemen en effectief toepassen.

Continu proces van feedback en feed forward
Als salesmanager kun je hierin begeleiden door veel aandacht te besteden aan vaardigheden van je sales team, zoals deductie, zelfreflectie, oplossingsgerichtheid en actiegerichtheid. Maar hoe voer je dit in de praktijk uit?

De ontwikkeling van het leer- en ontwikkelvermogen is in feite een continu proces. Dit doe je door dagelijks kritische vragen te stellen over wat je doet, hoe je iets doet en hoe het beter kan. Leer je inside sales team om buiten hun eigen kaders te kijken. Zorg voor een kritische zelfreflectie, hierdoor ontstaan nieuwe gedrag en denkpatronen. Blijf niet te lang hangen in het verleden, maar kijk vooruit met je inside sales team naar de gewenste situatie. Dus geef niet alleen feedback, maar focus ook op feed forward. Hierdoor worden ideeën aangevuld met ‘hoe het ook anders kan’. Door dit structureel op te pakken wordt iedere inside sales medewerker ‘owner’ van zijn of haar werkzaamheden

7 competenties van succesvolle sales teams
Het ideale profiel van een succesvol inside sales team bestaat niet, dat ontwikkel je. Zonder begeleiding kost het bijna een jaar om een medewerker op te leiden tot een goede inside sales rep. Naast leer- en ontwikkelvermogen zijn er nog zes competenties die aandacht moeten krijgen.

Je vindt ze in ons e-book: ‘Dit zijn de zeven competenties van succesvolle inside sales teams’.


8 succesfactoren voor new business groei